Drodzy Mieszkańcy Gminy Iłża opłata za wywóz odpadów pobierana jest w oparciu o złożoną deklarację, w której właściciel nieruchomości (dla celów gospodarki odpadami za właścicieli mogą być uznawani również współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością) określa m.in. liczbę osób faktycznie zamieszkujących nieruchomość (która może być mniejsza lub większa, niż liczba osób zameldowanych w związku np. z okresowym wyjazdem na studia itp.).
W przypadku nowo zamieszkałego budynku (nowy dom lub przeprowadzka do zakupionej lub wynajętej nieruchomości), właściciel jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
W przypadku zmiany danych dotyczących np. liczby osób zamieszkujących nieruchomość, właściciel nieruchomości zobowiązany jest dokonać zmiany deklaracji w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. W przypadku zmiany ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość (tj. wyprowadzka mieszkańca), zgłoszenie zmiany w późniejszym terminie wiąże się z brakiem możliwości pomniejszenia opłaty za okres od wystąpienia faktycznej zmiany do daty złożenia deklaracji. Zmiana zostanie przyjęta od miesiąca, w którym zostanie złożona deklaracja. Wyjątkiem jest śmierć mieszkańca. Wówczas właściciel nieruchomości może złożyć deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia. Jednocześnie zwracamy uwagę, iż jest to termin nieprzekraczalny - jeśli zmiana zostanie złożona choćby dzień po tym terminie, opłata zostanie zmniejszona tak jak w przypadku innej zmiany deklaracji.
W przypadku narodzin dziecka czy wprowadzenia się nowego mieszkańca sytuacja wygląda inaczej. Każdy właściciel ma obowiązek zgłoszenia osoby do „opłaty śmieciowej” w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Jednakże pomimo zaniechania przez właściciela nieruchomości tego terminu opłata zostanie naliczona na podstawie złożonej deklaracji od miesiąca, w którym nastąpiła faktycznie zmiana, ponieważ od momentu zamieszkania w nieruchomości osoba generuje odpady.
Mieszkańcy nieruchomości wielorodzinnych wszelkie zmiany liczby osób, mające wpływ na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w lokalach mieszkalnych zgłaszają do zarządcy budynku, który w imieniu swoich lokatorów jest zobowiązany złożyć deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.